בלוגולדת שנה

בלוגולדת שמח!

בחודשים האחרונים הייתי עסוק בדברים אחרים (חיוביים וחשובים) ופחות יצא לי לשבת ולכתוב לבלוג. בין היתר הייתי עסוק רבות בפגישות עם נבדקים לתיזה שלי ואני שוקד בימים אלה על כתיבתה.

בכל מקרה, אני שמח לציין שהבלוג שלי פעיל כבר שנה ולכבוד זה החלטתי לכתוב פוסט שהוא מעין מדריך\אינדקס לפוסטים הקודמים שנכתבו בבלוג.

ניתן לחלק את הפוסטים שכתבתי עד היום בחלוקות שונות, פה אני אחלק אותן לפי תחום הדעת או סוג הלקות:

תחביר: הפוסט הזה מסביר מהי לקות תחבירית ואיך לטפל בה. ההתייחסות בפוסט זה היא בעיקר ללקות בתנועה תחבירית, שהיא לקות מאוד נפוצה אבל שנוטים לא לאבחן אותה או לטפל בה. פוסט נוסף הוא על ליקוי בכינוי גוף ומאזכרים. הליקוי גם במקרה זה הוא בהבנה ובהפקה שלהם, וגם ליקוי זה פוגע בהבנת הנקרא והנשמע ובהבעה בכתב ובעל פה.

קריאה: לנושא הקריאה אפשר להתייחס ברמת ההבנה (שקשורה גם להבנה של דיבור) ולהבנה של קריאה (שקשורה לפענוח של האותיות, המרתם לצלילים וכו’). התייחסתי לקריאה בפוסט הזה שמדבר על הפער שקיים לעתים בין מבוגרים לילדים עם לקויות, כאשר המבוגר לא מבין “מה הבעיה?” ומדוע הילד מתקשה. התייחסתי למגוון הרחב של הלקויות הקיימות בפוסט על הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית ומושג הדיסוציאציה. התחלתי לכתוב גם על סוגי הדיסלקסיות השונות. כתבתי פוסט על דיסלקסיית נגלקט ותופעת הנגלקט בכלל. כתבתי גם על דיסלקסיית שטח ועל האופן בו ניתן לעזור לילדים עם דיסלקסיה זו. עוד פוסט עסק בתהליך רכישת הקריאה התקין ועל קשיים אפשריים בתהליך זה. דיסלקסיה ולקויות למידה בכלל ניתן וצריך לאבחון רק לאחר שניסיונות הוראה בשיטות מגוונות ולאורך זמן לא הצליחו. לכן חשוב להיות מודעים לתהליך הקריאה ולזהות היכן ניתן לקדם את הילד הספציפי ומה הקושי הספציפי שלו.

קשיי שיום ושליפה: כתבתי על מהם קשיים אלה, כיצד באים לידי ביטוי וכיצד לטפל בהם.

מתמטיקה\חשבון: תרגמתי פוסט מצוין שמפריך מיתוסים נפוצים על חינוך מתמטי ומדבר על החשיבות של הוראה דיפרנציאלית שממוקדת ביכולות ובקשיים הספציפיים של כל ילד.

הוראה:  כתבתי מספר פוסטים שמתקשרים להוראה באופן כללי ולא לתחום ספציפי. אחד מהם הוא פוסט על אסטרטגיות למידה, שמסביר את המונח ונותן דוגמאות שונות לאסטרטגיות. כתבתי גם על אסטרטגיות ספציפיות של היבחנות שגם הן יכולות חשובות במערכת החינוכית (ופוסט המשך עוד יבוא…)

כללי: כתבתי פוסט על הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית ועל איך היא משמשת גם למחקר תיאורטי וגם לאבחון יותר מדויק של לקויות בכלל ולקויות למידה בפרט.

סיכום

אני גאה לציין שנה לבלוג. התכנים עליהם כתבתי הם חשובים וחשוב שהורים ואנשי מקצוע יכירו אותם. מכתיבת הפוסט הזה עלו לי רעיונות לעוד נושאים שחשוב לי להתייחס אליהם ואכתוב עליהם בהמשך. אני אשמח מאוד לתגובות, כאן בבלוג או ברשתות החברתיות. אני גם פתוח לשאלות, אז אם יש תחום מסוים שאתם חושבים שכדאי שאכתוב עליו, אשמח אם תפנו אלי ותבקשו!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.